HOLDKOMP

Kis lépés ez az árnyékos oldalon…

AktuálisCuccokLifestyleTech

Szárnyalnak a villanyautó eladások!

Ami persze egyáltalán nem igaz, egész Európában összesen (!) 26 ezer kelt el januárban.

A sötétebb kék csíkok a tisztán elektromosak, a többi hibrid.

Ami érdekes, hogy az agyonhájpolt, de amúgy használhatatlan Nissan Leaf alig került fel a listára. Annak ellenére, hogy továbbra is azt állítják, 5 éves kitekintésben a legalacsonyabb beszerzéssel együtt a fenntartási költsége (TCO) a benzinesekhez vagy dízelekhez viszonyítva is.

Ez azért lehet, mert jó esetben összesen kb. 100 km-t tud megtenni egy töltéssel (4-10 óra feltölteni), szóval egy vicc az egész, nincs annyi idő és villanykút a világon, hogy ezt bárki komolyan használhatónak tekinthetné a mindennapokban. Még elővárosi ingázósnak is túl kevés, pedig a tisztán elektromosoknak az lenne a legértelmesebb használati módja. Otthon feltölteni, elmenni melóba, elugrani a gyerekért az oviba, bevásárolni egyet, aztán haza. Ez máris több, mint 100 km. Na ezért alacsony a TCO, mert ha meg is veszi valaki, retteg használni.

Városi használatra tökéletesen alkalmatlan, a lakótelepen hogy töltöd fel? Lehúzod a hosszabbítót a harmadikról?

Jön a Leaf2, megnövelt hatótávval, az már majdnem 120 km-t tud (katalógus adat a duplája, de olyat még senki nem látott).

Viszont a jó hír, hogy a 400 kilóval könnyebb kis kompakt BMW i3, ami a személyes kedvencem továbbra is ott van a top3-ban, ez sokat elmond az európai vásárlói szokásokról, ahogy az is, hogy a BMW a hibridjeivel is szépen teljesít.

A tisztán elektromos i3 sem tudna többet, mint a Leaf, DE mivel lényegesen könnyebb, lényegesen kisebb az akkupakkja, sokkal gyorsabban feltölt és már épp a használhatóság határán van. A range extenderes verziója pedig a kis benzinmotorjával megoldja, hogy sose maradj ott az út mentén amíg van nálad egy kanna benzin tartaléknak a következő benzinkútig.

Mellékszál, a Renault Zoe látszólag szintén jól mutat az eladásokban, de év/év alapon 27%-os visszaesést sikerült összehoznia, ugyanis a beszállító LG nem képes megfelelő mennyiségű akkut szállítani, így akadoznak az eladások. Hazai pályán, a francia piacon is 14 havi mélypontra esett az értékesítése.

A kanna benzin egyébként a Leafhez sem árthat. Ha minden villanyos töltési lehetőségtől távol megáll és cserbenhagy, leöntöd, felgyújtod és beborítod az árokba.

HOLDKOMP